קורס זה יפגיש אתכם עם תמצית הפילוסופיה העתיקה, ככלי עבור האדם הבונה את עצמו ואת עתידו. חיים פילוסופיים מאפשרים לחשוף את המיסתורין של האדם ושל העולם, להעמיק את המבט על המציאות ולנוע בעולם עם יותר אותנטיות, ביטחון עצמי ואושר.

גלו את הפילוסוף שבכם

אתיקה

וערכים אנושיים

מיהו האדם? מהם הערכים הפנימיים איתם אנו עובדים? איך נוכל להכיר את עצמנו יותר? איך נוכל להשתפר? איך נוכל לחיות בקרבה גדולה יותר למי שאנחנו באמת? בחלק זה נדבר על הפילוסופיה הטבעית, על הקרב הפנימי מתוך החכמה של הודו, על המסתורין של טיבט, על בודהיזם ועל החכמה העתיקה של סין.

איך נוכל

לחיות ביחד

אנחנו כאן. ביחד. זה חלק מהסיפור. החברה בה אנו חיים היא אנחנו! אוסף של פרטים שחוברים להם יחד ומייצרים כח גדול מהם. בחלק זה נדבר על הקשר בין האדם לחברה, על האתגרים בחיים המשותפים, איך לחיות יחד מבלי לאבד את החופש האישי שלנו, על התפיסה של חברה על פי אפלטון, על הטוב של הכלל, הצדק ועל הקשר בין האדם למנהיג.

בשביל לבנות

את העתיד

לזמן בו אנו נמצאים יש משמעות הסטורית. גם לעבר יש משמעות; ניתן ללמוד ממנו כדי להשפיע על העתיד. לשם כך עלינו להרחיב את נקודת המבט, להבין איך הגענו עד הלום, מה נכון ללמוד ממה שקרה ואיך אפשר להשפיע ולייצר מציאות אחרת. בחלק זה נכיר את הפילוסופיה של ההסטוריה, נעמיק בקשר בין ההסטוריה ובין המיתוס, בתפיסה המחזורית של ההסטוריה ובשאלת החופש והגורל.

תכנית הלימודים - קורס פילוסופיה כדרך חיים

חלק ראשון: אתיקה וערכים אנושיים

הכרת העצמי חיונית להתפתחות האדם. הפילוסופיה העתיקה כדרך להתקרב אל משמעות החיים.

פיתוח ערכים על ידי הכרות עם שבעת העקרונות של הטבע.

חוקי האדם והעולם שזורים זה בזה: קארמה ודהרמה

על הצורך לפתח כח פנימי ולהיות לוחם של שלום , בהשראת ה"בהגוודגיטה" ספר החכמה של הודו העתיקה.

השליטה במנטאל כמפתח מרכזי להתפתחות האדם ולעבודה הרוחנית

תפקידם של משברים בחיינו דרך חייו ותורתו של בודהא

עיבוד הרעיונות של החלק הראשון של הקורס.

חלק שני: חיים משותפים- איך נוכל לחיות ביחד?

מדוע קשה לנו לחיות יחד? כלים מעשיים לעורר שינוי

על האפשרות של האדם לשחרר את עצמו ולעזור לאחר

הקשר בין העבודה האישית לבין הקשרים שאנו יוצרים האחד עם השני.
על האפשרות לראות בשונה את הטוב, היפה והמשלים.

החינוך כתהליך אקטיבי, המחבר אותנו לעצמנו ומעניק לנו כלים לדעת, לחשוב,לבחור ולפעול

כיצד נזהה מה צודק וכיצד נבטא שיוויון פילוסופי? בהשראת משפט הלב ממצרים העתיקה

האם נוכל להיות קהילה אנושית אחת? דוגמאות מהסטואיקנים ומרומא בתקופות שונות בהיסטוריה

לעיבוד הרעיונות של החלק השני של הקורס

חלק שלישי: בשביל לבנות את העתיד

הניסיון כמנוע של העתיד- כיצד נוכל להבין את העבר באופן אובייקטיבי כדי להעביר אל העתיד בצורה נכונה? כיצד נוכל להשפיע על העתיד שלנו?

חכמה נצחית מעבר להיסטוריה המשתנה. כיצד המיתוס מניע את ההיסטוריה?

המחזורים הטבעיים והתנועה של האנושות, גלגל ההיסטוריה והזמן הנוכחי על פי ההינדואיזם.

מהו החופש האמיתי והאם קשור לגורל? מה מקומו של הרצון בבניית העתיד? האם יש גורל אנושי משותף?

עיבוד הרעיונות של החלק השלישי בקורס