top of page
  • ג׳וליאן סקוט

פראצלסוס: חמשת הגורמים למחלות

המחלות משפיעות על גופנו הפיזי - אך האם המקור שלהן הוא פיזי בלבד? על חמש הסיבות האזוטריות היכולות לגרום למחלות, ועל דרכי הריפוי שלהן, לפי מחקר שערך כבר במאה ה-16 פראצלסוס, שלימד רפואה על פי חוקי הטבע



לא מזמן חווינו את המצוקה של מחלה כלל עולמית, אך ייתכן שלמחלות יש גורמים אפשריים אחרים מאלה שאנו מכירים.

פרספקטיבה אזוטרית זו מגיעה אלינו מרופא מימי הביניים המאוחרים והרנסנס, אלכימאי, אסטרולוג ופילנתרופ (אוהב האנושות), שהיה ידוע בשם "פראצלסוס". הוא נולד בשנת 1493 בשוויץ ו"גדל בין עצי האשוח", כפי שסיפר על עצמו. הוא הכיר רבים מסודות הטבע בזכות אביו, שהיה רופא וחוקר נלהב של תכונותיהם הרפואיות של עשבי מרפא, צמחים ושורשים. הוא גם ליווה את אביו בביקורים במכרות ובכפרי כורים, שם צפה הן במתכות והן במחלות של כורים, נושא שלימים כתב עליו ספר.

במאמר קצר זה איני יכול, לצערי, להיכנס לפרטי חייו, מרתקים ככל שיהיו. הוא היה אדם שהיה מסור למשימה של הקלה על הסבל האנושי, ועל מנת לעשות זאת ערך מחקרים מקיפים ומעמיקים בטבע ובאדם. הוא לימד שהרפואה נתמכת על ארבעה עמודים: פילוסופיה, אסטרונומיה, אלכימיה והמעלות הטובות. הוא צבר אויבים רבים במהלך חייו, כי הירבה להתנגד לרוקחים ול"רופאים המתחזים" של זמנו. הוא מת בגיל 48, אולי בידו של מתנקש.

 

לשרת את הטבע

"הבסיס הגבוה ביותר של הרפואה", אמר פראצלסוס, "הוא האהבה"; אבל לצד זה חייב להיות ידע על ההיבטים הגלויים והבלתי נראים של החיים. "הרופא צריך להכיר את תהליכי הטבע, את האדם הנגלה וגם את האדם הבלתי נגלה"… "רופא חייב לדעת את מבנהו של האדם… הוא צריך להיות בעל הבנה של [המדעים] מתוך תפיסה פנימית, שלא ניתן ללמד אותה בספרים, אלא חייבת להירכש באמנות".

הבסיס השלישי של הרפואה, לצד אהבה וידע, הוא לשרת את הטבע: "רופא צריך להיות משרת הטבע, ולא אויבו". "הטבע הוא רופא נהדר", ועל הרופא לסייע לטבע בדרכו, לא לנסות להסיט אותו לכיוונים מנוגדים. הרופא הפראצלסי אינו נלחם בטבע. מחלה היא במקרים רבים תוצאה של חיים שלא בהתאמה לחוקי הטבע. לכן, הפתרון למחלות הוא להבין את אותם חוקים ולהסתגל אליהם, לא לנסות למנוע את תהליך ההסתגלות הזה.

 

חמשת הגורמים למחלות

כפי שכבר ציינו, פראצלסוס טען שרובן המוחלט של המחלות מגיעות מסיבות בלתי נראות. הוא מונה חמישה גורמים בלתי נראים למחלה:

1. השפעות אסטרליות. אלו ההשפעות המגיעות מכוכבי הלכת והכוכבים. הן יכולות להשפיע על בני אדם באופן קולקטיבי ואינדיבידואלי, פיזית ופסיכולוגית. אנשים עשויים להיות מושפעים מההשפעות האסטרליות של כוכב לכת מסוים (או ההיבט האסטרולוגי שלו) כאשר הדבר קשור למפת הלידה האישית שלהם. השפעות אלו עלולות לגרום למחלות בגופים רגישים ויכולות גם להביא לריפוי, אם הרופא בקיא באסטרולוגיה.

תרופות כאלה יהיו מורכבות מהפעלת השפעתו של כוכב הלכת המנוגד על ידי שימוש בצמחים ועשבי מרפא, מתכות ומינרלים או קמעות. לדוגמה, ניתן לרפא מחלה הנגרמת על ידי השפעת הירח על ידי הכפפת החולה בדרך כלשהי להשפעה של כוכב הלכת ההופכי שלו, השמש. זה יכול ללבוש צורה של שימוש בזהב (מתכת תחת השפעת השמש), או בצמח הקשור לשמש, ביום שבו השמש נמצאת בהיבט מועיל להורוסקופ של המטופל.

סוג זה של פעולה מבוסס על מדע ה"חתימות", רשת החילופין הקיימת בטבע בין כוכבי הלכת לבין המינים והצורות השונות בטבע. עם זאת, אומר פראצלסוס, העניין איננו לחפש  התכתבויות כאלה בספרים, אלא מעל הכל להיות מסוגלים "לקרוא בספר הטבע", "לראות" את ההתאמות בין המקרוקוסמוס למיקרוקוסמוס, על ידי מסע אל תוך הפנים של הווייתנו שלנו ופתיחת העיניים הפנימיות שלנו.

2. זיהומים, חומרים רעילים וחסימות פנימיות. בשפה המודרנית הכוונה היא להצטברות של רעלים במערכת, בין אם מהמזון והמשקה שאנו צורכים או מהסביבה המזוהמת שלנו. הציטוט הבא מפראצלסוס מראה את בהירות חשיבתו בהיבט הזה:

"האדם נתון למחלות הרבה יותר מאשר בעלי חיים במצב של חירות, משום שבעלי החיים חיים בהתאם לחוקי הטבע שלהם, והאדם פועל ללא הרף נגד חוקי הטבע שלו, במיוחד בכל הנוגע לאכילתו ושתייתו. כל עוד הגוף שלו חזק, הוא עשוי לגרש או להתגבר על ההשפעות המזיקות… אבל יבוא זמן שבו תהיה תוצאה של מחלה, כי האורגניזם דורש תקופה של מנוחה וחידוש כוח כדי לגרש את היסודות הרעילים. אם הרופא מנסה למנוע גירוש כזה של אלמנטים רעילים הוא מבצע פשע נגד הטבע".

3. שימוש לרעה באיברים או בהשפעות מזיקות. זה מתייחס במיוחד לניצול לרעה של כוחות פיזיולוגיים, למשל. אכילת יתר, שתיית יתר, פעילות מינית מופרזת, הגורמות לבעיות כמו השמנת יתר, מחלות קיבה, תלונות בכבד, אימפוטנציה, מחלות מין וכדומה. ניתן לרפא אותן בעיקר על ידי הפסקת ההתמכרות לפעילות המזיקה. "הטבע", אמר פרנץ הרטמן, "הוא אם סבלנית שלעתים קרובות סולחת על החטאים שבוצעו נגדה, למרות שאינה יכולה לשכוח אותם".

4. סיבות פסיכולוגיות. אלה יכולות להיות פנימיות או חיצוניות. ישנן מחלות הנגרמות על ידי מצבי הנפש השליליים שלנו, כגון פחד, מתח, כעס, שנאה וכדומה. ישנן אחרות הנגרמות על ידי השפעות נפשיות שליליות סביבנו, או שנשלחו ישירות לפגוע בנו על ידי אויבים בלתי נראים. בעוד שאנשים רבים בימינו מניחים שאלו אמונות טפלות של ימי הביניים, הרטמן נותן מספר דוגמאות ל"התקפות בלתי נראות" כאלה שהיו מוכרות לו באופן אישי. אלו אולי לא "קללות" מודעות, אלא רק מחשבות וכוונות המאחלות לנו פגיעה. עם זאת, אנרגיות שליליות כאלה לא ישפיעו על אנשים ישרים וכנים, אומר פראצלסוס, שסגולתם משמשת כמגן זוהר.

במקרה של הסיבות הנפשיות הפנימיות, הן מקובלות מאוד כיום, והמחלות הנגרמות מהן ידועות כ"פסיכו-סומטיות". ישנן כמה מחלות שאין להן סיבה פיזית כלל, אלא רק פסיכולוגית (למשל מתח), ואם זה היה נעלם, המחלה תיעלם גם היא.

פראצלסוס מתייחס למצבים רגשיים-נפשיים אלה כ"דמיון". הוא אומר: "הדמיון הוא הגורם למחלות רבות; אמונה היא התרופה לכולם. אם איננו יכולים לרפא מחלה באמונה, זה בגלל שהאמונה שלנו חלשה מדי; אבל אמונתנו חלשה בגלל חוסר הידע שלנו; אם היינו מודעים לכוחו של אלוהים בעצמנו, לעולם לא יכולנו להיכשל." אמונה, על פי פראצלסוס, אינה אמונה דתית עיוורת, אלא שכנוע פנימי בלתי מעורער של האדם בכוחותיו, המבוסס על ידע.

5. סיבות רוחניות שנוצרו על ידי אי ציות לחוק האל (סיבות "קארמיות"). במקרה זה, ייתכן שאין סיבה ברורה למחלה והיא עשויה להיגרם ממה שנקרא במזרח "קארמה" – פעולות קודמות שבוצעו בחיים אלה או קודמים. על מנת לגלות סיבות כאלה, הרופא יצטרך להשתמש ב"תפיסה הפנימית" שהזכרנו קודם לכן. באשר לריפוי, במקרים כאלה אין ריפוי, חוץ מלהיות סבלניים ולחכות לסילוק הסיבות הקארמתיות. אם הרופא, בשל אי ידיעת הסיבות הללו, ינסה להילחם במחלה בכל מחיר, הוא עלול בסופו של דבר לעשות יותר נזק מתועלת, על ידי מאבק בטבע.

 

תרופות הפלא של הטבע

פראצלסוס הוא תערובת מעניינת של רופא מדעי, הומאופת, נטורופת ומרפא באמונה. כתוצאה מכך הוא זוכה לביקורת, לפחות בבריטניה, כפסאודו-רופא, שרלטן וכדומה. במדינות דוברות גרמנית, לעומת זאת, הוא זוכה לכבוד רב. לעתים קרובות הוא נחשב למבשר ההומאופתיה (צורה שבה נהג לרפא את המגיפה), אך יחד עם זאת ידע את ערך ההיגיינה. הומאופתיה מושמצת היום לעתים קרובות, אבל ההיגיינה זוכה לשבחים. כמה מהתרופות ה"מופלאות" שלו אושרו היסטורית. האם חמשת גורמי המחלה שלו יכולים להיות ישימים היום?

4 צפיות

Commenti


bottom of page