top of page
  • יותם ירושלמי

חמשת האלמנטים ברפואה הסינית

התרבות הסינית העתיקה הגדירה חמישה אלמנטים המסמלים שלבים שונים של זרימת הצ'י, או אנרגיית החיים. מהן אנרגיות המים? כיצד זורם הצ'י בעץ או במתכת? ואיך יכול מודל זה להיות קשור אלינו, ולסייע לנו בדרכנו הפיזית, הרגשית והרוחנית?



בסין, כמו בתרבויות עתיקות וגדולות אחרות, התקיים ניסיון מתמשך לפרש ולהבין את המציאות בה אנו חיים ולפענח אותה לכדי כלים פרקטיים. ניסיון זה יצר מספר רב של מודלים שונים אשר מהווים בסיס מרכזי לפילוסופיה. תפיסת העולם הסינית באה לידי ביטוי באספקטים רבים ושונים של החיים כגון ארכיטקטורה (פנג שואי), תפיסות ממשל (קונפוציוניזם) וכמובן גם ברפואה הסינית.

בין המודלים הללו ניתן למצוא מודלים ועקרונות כמו הדאו (הדרך, האחד), היין והיאנג (הדואליות) ועוד. במאמר זה אנסה להסביר בצורה בסיסית את המודל של חמשת האלמנטים, וכיצד הוא בא לידי ביטוי בטבע, בגוף ובנפש האדם.

מודל חמשת האלמנטים מזכיר מאוד את המודל המוכר במערב של ארבעת האלמנטים (אדמה, מים, אוויר ואש), וגם הוא מהווה מפתח לפיענוח והבנת חוקי הטבע הסובבים אותנו. חמשת האלמנטים הבונים את המודל הינם: מים, עץ, אש, אדמה ומתכת. זהו מודל מעגלי שמכיל בתוכו מאפיין של תנועה מתמדת אשר מתארת את תנועת הצ'י (אנרגיית החיים) בעולם.

 

מעגל של הזנה הדדית וריסון הדדי

המודל בנוי בהיגיון טבעי ופשוט המבטא את היחס שבין החלקים השונים. המים מזינים את העץ, העץ מהווה חומר הזנה לאש, אש הופכת לאדמה (אפר), בתוך האדמה נוצרות המתכות, המתכות (מינרלים ואלקטרוליטים) מעשירות את המים. מעגל זה של הזנה הדדית, מכונה "מעגל ההזנה" ובו לכל אלמנט יש השפעה על הבא אחריו במעגל.

מכאן ניתן להסיק שטיבו של כל אחד מהאלמנטים במעגל משפיע באופן ישיר על טיבם של האלמנטים האחרים בו, דבר שבא לידי ביטוי ברור ברפואה הסינית. בנוסף למעגל ההזנה קיימת עוד מערכת גומלין בין האלמנטים השונים המכונה "מעגל הבקרה". מעגל זה מסמל את ההשפעה המרסנת של כל אחד מהאלמנטים על אלמנטים אחרים: המים מרסנים (מכבים) את האש המוגזמת, האש מרסנת (מחממת ומרככת) את המתכת הנוקשה, המתכת מרסנת (חותכת ומגבילה) את העץ שגדל יתר על המידה, העץ מרסן (שורשיו מחזיקים) את האדמה והאדמה מרסנת (סופחת ומהווה גדות נהר) למים.

בעזרת שני המעגלים הללו, שומר המודל של חמשת האלמנטים על איזון מתמשך תוך כדי תנועה, מביא לשגשוג הדדי מצד אחד וממתן את העודפים מצד שני. מצב בריא לפי מודל זה הוא מצב בו שוררת הרמוניה תוך כדי תנועת הצ׳י בין האלמנטים השונים.

אנסה כעת לתת מעט מושג על כל אחד מהאלמנטים השונים בכדי לתת תמונה כללית של כל אחד מהמצבים השונים. חשוב לזכור שאין מדובר כאן במדע במובן המוכר במערב אלא במפתחות סמליים איתם יכול האדם לעבוד ולתרגמם לפעולות במישורים רבים בחייו. 

 

אלמנט המים: התנועה שמתחת לפני השטח

חמש הדרכים בהן הצ׳י זורם ומתנהג, מתחילות מאלמנט המים. מבחינה סמלית המים הם המים העמוקים של מעמקי האוקיינוס החשוכים. זהו אזור לא מוכר, אדיר בגודלו ובעבור האדם העתיק היה בלתי גלוי לחלוטין אשר ממנו יכולים להגיח יצורים אדירים ושפע של חיים יש מאין.

עונת החורף המשויכת לאלמנט המים מסמלת אף היא דבר דומה – החיים ממשיכים אך הם מתחת לפני השטח ונושאים עימם הבטחה חמקמקה של פריצה באביב שלבטח יגיע. בתקופת חייו של האדם, אלמנט המים קשור לסוף החיים, למוות אך גם לשלב שלפני הלידה וההיריון בו התינוק פשוטו כמשמעו נמצא בתוך שק של מים. 

המים הם השלב הבלתי נראה של החיים, בתוכם נמצא כל הפוטנציאל של החיים. בנפש האדם אלמנט המים מתחבר לאינסטינקט הראשוני ביותר של הרצון לחיות. הרגש הקשור אליו הוא פחד במובן ההישרדותי, וקשור גם ליצר ההתרבות, אשר מאפשר לתמצית של הגוף הפיזי להמשיך הלאה לחיים חדשים. התמצית הזו, המאוחסנת בגוף, היא הבסיס של כל הגוף המתגשם של האדם, בדומה למה שאנחנו מייחסים לדנ"א במערב.

 

אלמנט העץ: כוח הפריצה החוצה

מיד לאחר המים במעגל ההזנה מגיע אלמנט העץ. העץ מסמל את כוח הפריצה הבלתי ניתנת לעצירה, מתוך הבלתי נראה (המים, השורשים החבויים) אל הנראה. זה כוח שכל תכליתו התפשטות לכל הכיוונים, בדומה לעץ אשר מבקע את האדמה ופורץ החוצה לאוויר העולם.

בתקופת חייו של אדם, שלב העץ הוא הלידה והשנים הראשונות, אשר מתחילות בפריצה (הלידה) ומתאפיינות בגדילה כלפי חוץ. 

העונה של אלמנט העץ היא האביב הפורץ מתרדמת החורף במלוא הדרו ויופיו. באופן מעניין, הרגש המשויך לאלמנט העץ הוא הכעס. מעניין לראות שלא מדובר כאן בהכרח על כעס כדבר שלילי אלא כאנרגיה חזקה מאוד שמסוגלת לשנות את המציאות. כמובן, שברגע הלא נכון, ומתוך המניע הלא נכון, אנרגיה זו יכולה להיות הרסנית מאוד ומניסיוננו רובנו מכירים ותופסים את האנרגיה הזו כאנרגיה מסוכנת ושלילית. אך האנרגיה של העץ, במקום ובזמן הנכון, היא אותו הכוח שמייצר שינוי ותנועה בחיינו. בראייה הסינית, הכעס מהווה בעיה בעיקר כאשר הוא נחסם, מודחק, מצטבר ומייצר חום אדיר שבסופו של דבר חייב להתפרץ החוצה, ולובש צורה של אלימות ודיכוי במקום של שינוי ופריחה. 

 

אלמנט האש: שמחה, ניצוץ אלוהי ומשמעות בחיים

אלמנט האש, הבא בתור במעגל ההזנה, מהווה את נקודת השיא של החיים. הלב, האיבר בגוף האדם המשוייך לאלמנט האש איננו בהכרח אותה משאבה שאנו מכירים אלא נתפס כמשכן ההכרה, הניצוץ האלוהי באדם, שמעניק משמעות וחיים לכל שאר הגוף. על לוח השנה זהו רגע השיא של האור, בדומה לקיץ, בו האדם לרוב מוקף באנשים אוהבים איתם הוא יכול לתקשר בחופשיות ולהביא את עצמו באותנטיות אל תוך החיים. הרגש המשויך לאלמנט האש הוא השמחה, שמחה שקשורה לסיפוק עמוק של הגשמת הפוטנציאל האינדיבידואלי שלנו, שמחה שאנו חולקים בקלות עם הסובבים ואיננה נשמרת בבידוד מהעולם. הבריאות האמיתית קשורה לתשובה לשאלה, האם ועד כמה אנחנו מאושרים.

במחזור חייו של האדם, תקופת האש קשורה לגיל ההתבגרות ועד לשלב בו האדם מתיישב ומתקרקע בחייו, בין אם זו משפחה, בית, עבודה וכדומה. בעולמנו היום, שלב זה מתארך ונראה שיש קושי אמיתי לוותר או לסיים על שלב זה בכדי להמשיך אל השלב הבא במעגל האלמנטים – שלב האדמה. 

 

אלמנט האדמה: יציבות, עמידה איתנה

אלמנט האדמה מסמל יציבות, "להיות עם הרגליים על הקרקע". במצב הרמוני, יציבות זו מהווה בסיס שממנו האדם יכול לפעול בחופשיות. המצב הבריא של אלמנט האדמה מסתכם בשלוש מילים: "יציבות מאפשרת ושגרתית". זאת אנרגיה שכאשר היא קיימת בחיינו היא מובנת מאליו, אך ברגע שהיא איננה אנו פתאום חשים בחסרונה. 

אלמנט האדמה קשור ליכולת שלנו לעמוד זקופים, כנגד כוח המשיכה והאינרציה, ולקחת חלק במשהו רחב יותר מעצמנו, מבלי צורך בתמורה.

 

אלמנט המתכת: לדעת להציב גבולות

ולבסוף, אלמנט המתכת. המתכת מסומנת בשפה הסינית בסימנייה שמשמעותה "זהב", כלומר דבר שלא ניתן ללכלך או לערבב עם דבר אחר. זו אנרגיה שקשורה לאבחנה בין דברים, גבולות המגדירים את המציאות.

אלמנט המתכת קשור ליכולת שלנו לשים גבולות לדברים בחיים. לשים גבול לכעס, לפיזור, לתשוקות וכדומה.

אם אלמנט העץ היה קשור לאנרגיה שפורצת מהבלתי נראה אל הנראה, הרי שאלמנט המתכת קשור ליכולת לקחת את הנראה ולהעניק לו צורה נכונה שתאפשר לדחוס את האנרגיה הזו אל תוך הבלתי נראה. 

המובן הנעלה ביותר של המתכת, קשור ליכולת לייצר טקסים או לקחת עקרונות מופשטים וגדולים ולהעניק להם צורה איתה האדם יכול לעבוד. המתכת נוטה להיות נוקשה ולכן יש צורך להכניס בה חום על מנת לעבד אותה ולעצב ממנה את התכשיטים היפים של חיינו.

בחייו של אדם, תקופת המתכת קשורה לזיקנה ול"סתיו חיינו". זה השלב בו הצבע הלבן נראה בולט והגוף קמל לאט לאט ומתכונן לשלב הבא, שיתחיל מחזור חדש בחשכת מעמקי האוקיינוס של אלמנט המים.

 

זרימה משתנה, תנועה הרמונית

כך, מודל חמשת האלמנטים הינו מתנה גדולה של התרבות הסינית לעולמנו. הוא מאפשר לנו התבוננות פשוטה ועמוקה על חיינו, תוך חיפוש אחרי הרמוניה דינמית. יתכן שבעזרת השימוש במודל חמשת האלמנטים ניתן, ולו במעט לענות על השאלה החשובה מכולן, האם ועד כמה אנחנו מאושרים.

7 צפיות

Comments


bottom of page