top of page
  • אנאנד בסקראן

חורף – השראה למסע הפנימי של הפילוסוף

תרבויות רבות בעולם בעתיק ציינו את היום הקצר ביותר בשנה ואת האור שבלב החורף. למרות הקור החיצוני, החורף מאפשר התעמקות, התבוננות, וחיים פנימיים שיסייעו לנו לנבוט ולפרוח מחדש באביב



החורף כבר כאן!

החורף כבר הגיע לחצי הצפוני של כדור הארץ. בבנגלור שבהודו הוציאו את הבגדים החמים מהארון, והקור באוויר צובט. באזורים רבים אחרים בעולם החורפים קשים יותר, ונדרשים אמצעים רבים הרבה יותר כדי להתמודד עם הקור. במידה רבה, החורף הוא עונה בה אנו נדרשים להפיק חום – ועבור הפילוסופים, יש לו משמעות עמוקה יותר מהמשמעות הפיזית בלבד.

 

המחזורים בטבע

עבור המשוררים, האמנים, המדענית ואוהבי המרחבים, הטבע הוא המוזה הגדולה – ובחיקו הם מוצאים השראה ונחמה. גם הפילוסופים מתבוננים  בטבע כדי לקבל השראה והבנה עמוקה יותר של המציאות. התבוננות מעמיקה בטבע, בשילוב הבנה עמוקה שהאדם הוא חלק מהטבע ולא מנותק ממנו, טומנת בחובו מפתחות רבים לאורח חיים משמעותי והרמוני יותר.

 

משמעות החורף

הקור האופייני של החורף מסמן האטה בתנועה של כל התהליכים בטבע. הוא מזכיר לנו להאט את התנועה התזזיתית של חיינו הקדחתניים ולעצור כדי לנשום ולהביט פנימה. החורף הוא זמן להתכנסות פנימית – זמן לבסס שקט פנימי ורוגע, המאפשרים התבוננות פנימית עמוקה יותר. האטת התנועה היא חיצונית בלבד – אין לבלבל אותה עם פסיביות או עם ניתוק. הזרע שנזרע בסתיו נובט באביב, ובחורף הוא פסיבי רק למראית עין, אבל מתחת לאדמה הוא תהליכי החיים הם במלוא עוצמתם, והשורשים מתפשטים וחודרים עמוק אל לב לאדמה. השקט וההתבוננות הפנימית העמוקה של החורף היא דרך לחזק את השורשים שלנו, את הקשר שלנו עם עצמנו ועם הערכים שהם בליבת חיינו. החורף הוא זמן להבהיר ולחזק את מה שחיוני, להבחין במה ששטחי ולהרפות מהרגלים, מדפוסים ומנטיות שאינם עוד כלי עזר לצמיחתנו או לשיפור העולם שסביבנו. ככל שנעמיק ונחזק את שורשי הבהירות וההתבוננות פנימה בחורף, הביטוי וההתגשמות שיגיעו יהיו תוססים וחיוניים הרבה יותר באביב שיבוא אחריו.

 

סול אינוויקטוס – השמש הבלתי מנוצחת

במעמקי החורף, ב-21 בדצמבר חל ההיפוך החורפי. זהו רגע המציין נקודת שיא במחזור השנתי, הלילה הארוך ביותר בשנה, ובאופן מטאפורי זהו שיא החושך. הביטוי מפנה השמש, Solstice, חולק את מקורו עם הרעיון הרומי של Sol Invictus, שמתורגם ל"השמש היא בלתי מנוצחת". זהו רעיון שהתקיים בתרבויות רבות בעולם העתיק – במנהגים ובמיתוסים שלהן, כמו המיתוס היפני על אמטראסו שמזכיר לנו שעד כמה שהרגעים הנוכחיים מאתגרים, השמש לעולם אינה מנוצחת על ידי החושך – היא תמיד עולה שוב. האור תמיד גובר על החושך! הלוואי שכולנו ננצל את ההזדמנות להעמיק פנימה ולבנות את החוסן הפנימי שלנו, שיאפשר תגובה חזקה של אמת, יופי וטוב לאתגרים העומדים בפנינו.

Comments


bottom of page